In de snel evoluerende wereld van het internet, waar aandachtsspannes korter zijn dan ooit, speelt de landingspagina een zeer belangrijke rol in het succes van jouw website. Het is in heel veel gevallen het eerste contactpunt tussen jouw bedrijf en potentiële klanten. De indruk die je achterlaat tijdens dit eerste contactpunt kan bepalend zijn voor hun verdere stappen in hun customer journey.
Keep it simple
Een effectieve landingspagina kan je zien als een uitnodigende etalage van een winkel. Het is dan ook de pagina waar de klant het eerst op terecht komt. Dat kan via social media, via een emailcampagne, social media advertenties of een fysieke marketingcampagne. Een landingspagina moet direct de aandacht trekken, nieuwsgierigheid wekken en bezoekers aansporen om verder te verkennen. Maar je bombardeert de bezoeker best niet met teveel keuze of teveel opties. Een slecht ontworpen, verwarrende – of landingspagina met zeer veel keuze kan potentiële klanten snel afschrikken. Hou het bij de belangrijkste zaken en denk ook aan een CTA (call-to-action)
Hou het relevant
Een goede landingspagina is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar bevat ook relevante inhoud die direct aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker. Of het nu gaat om productinformatie, een aanbieding of een inschrijfformulier, de inhoud moet direct waarde bieden. Je verplaatst jezelf hiervoor best in de plaats van de klant. Als ik – als klant – op zoek ben naar een bepaald product of dienst, wat wil ik als eerste zien? Ik kan je alvast vertellen dat het niet is hoeveel jaar ervaring je als bedrijf al hebt en hoeveel expertise je hebt. Probeer dus de juiste informatie die je doelgroep op dat moment nodig heeft weer te geven.
Denk aan de volgende stap
Of het doel nu is om producten/diensten te verkopen, leads te genereren of gebruikers te laten abonneren op een nieuwsbrief, de landingspagina is de plek waar het meeste conversies plaatsvinden. Het moet zo duidelijk mogelijk zijn voor de klant wat de volgende stap is. Een duidelijke, doordachte lay-out, duidelijke call-to-action knop(pen) en een gebruiksvriendelijke ervaring zijn essentieel om bezoekers te stimuleren tot actie. Dit kan gaan van het invullen van formulieren, klikken op een knop of simpelweg scrollen. Zorg dat het duidelijk is.
Blijf optimaliseren
Het belang van een goede landingspagina gaat verder dan alleen het visuele aspect. Ga ervan uit dat de potentiële klant geen geduld heeft. De snelheid waarin de landingspagina wordt weergegeven is dus van heel groot belang. Zorg voor een goed caching systeem, geoptimaliseerde afbeeldingen en een goeie hosting/ CDN (content delivery network). Meer over sitesnelheid in deze blog.
Door te experimenteren, analyseren en optimaliseren, kun je de prestaties van je landingspagina’s verbeteren. Test het verschil tussen een felle CTA knop en een minder felle knop. Foto rechts of links, andere foto’s. Testen, testen en nog eens testen. Het volgen/analyseren van gebruikersgedrag en het luisteren naar feedback zijn cruciale stappen om de conversieratio op je landingspagina te vergroten.
Investeer in het perfectioneren van je landingspagina’s en zie hoe deze investering zich vertaalt naar meetbaar succes op jouw website. Maar kijk ook verder dan de eerste indruk. Want de laatste indruk is minstens even belangrijk. Verlaat de bezoeker je website met alle informatie die hij nodig heeft/had? Zijn de volgende stappen duidelijk? De laatste indruk wordt nog vaker vergeten dan de eerste indruk.